Co zrobić jeśli twardy dysk się uszkodził, a jest na gwarancji.

Dzisiaj zadzwonił do mnie kolega i poprosił mnie o pomoc w formie porady. Z rozmowy wynikło, że kolega miał problem z dyskiem twardym. Był to dysk twardy do komputera stacjonarnego o pojemności 1TB (1000GB) renomowanej firmy. Jeśli to ten sam model dysku o którym myślę to niestety ja też miałem u klienta tę “nieprzyjemność” składać reklamację oddając zepsuty dysk i otrzymując nowy w ramach gwarancji. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że dysk ma dopiero 6 miesięcy więc jest ciągle na gwarancji.

Wstępnie poleciłem mu przeskanowanie twardego dysku pod kątem bad sectorów (uszkodzonych sektorów). Z opisu kolegi wszystko wskazywało, że dysk ma właśnie uszkodzone sektory. Koledze zależało bardzo na jedynym katalogu – zdjęciach jego dzieci, który miał objętość 25GB. Podłączył dysk do innego komputera, ale nie mógł otworzyć tego katalogu. Katalog ze zdjęciami sięgał czasów “od małego do teraz” czyli były tam skatalogowane wszystkie zdjęcia jego dzieci od urodzenia, aż do dzisiaj – prawda, że nie można tego wycenić ile takie zdjęcia kosztują? Jeśli masz zdjęcia np. wywołane na fotografiach to zawsze możesz zeskanować, jeśli jednak zgrywałeś na bieżąco z karty SD to najprawdopodobniej nie masz innej kopii. Dodatkowo nie możesz wycenić ile zajmie Ci praca skanowania ponownie zdjęć – ciężko to oszacować.

Nasza rozmowa skłoniła mnie do napisania tego artykułu pod dwoma względami:
1. “Kopię miałem zrobić jutro
2. “Mam dysk na gwarancji i co dalej?”

Ad 1. Zawsze jest ten sam problem – “już miałem zrobić kopię”. Tutaj nie będę się rozpisywał – kiedy dysk twardy pada zawsze jest ten nieodpowiedni moment. Ostatnio tylko usłyszałem od znajomego Dyrektora, któremu uszkodził się pendrive powiedział “Spokojnie, ostatnią kopię robiłem w styczniu więc dużo nie straciłem” – to prawda, zależy ile, czego i jak często aktualizujesz na swoim nośniku danych (np. pendrive, dysk zewnętrzny)

Ad 2. Rozterka polega na tym, że:
a) jeśli chcesz oddać dysk w ramach gwarancji to nie możesz przy nim nic fizycznie robić (czyli otwierać, rozkręcać). Tak oddany dysk (nieotwierany) pozwoli Ci na bezproblemową wymianę uszkodzonego dysku na nowy
b) jeśli chcesz odzyskać zdjęcia to wysyłasz go do renomowanej firmy, która najprawdopodobniej rozkręci Ci dysk (utracisz gwarancję) i nie będziesz miał pewności czy Ci odzyskają dane (jednak moje doświadczenie jest MEGA pozytywne – wszystkie przypadki były w 100% do odzyskania), a druga sprawa to taka, że nie wymienisz dysku na nowy. Tak jak pisałem – moi klienci odzyskiwali dane w 100% z uszkodzonych dysków twardych.

Podsumować można jedno:
Rób zawsze kopię zapasową systematycznie pomimo tego czy dysk jest nowy (na gwarancji) czy stary. Zastanów się: masz dane, często nie można przeliczyć w prosty sposób ile one są warte? Jeśli już jesteś tego świadomy zadaj sobie teraz pytanie: czy nie stać mnie na wydatek rzędu 250zł na zewnętrzny dysk USB? Oraz drugie pytanie: czy nie znajdziesz chwilę czasu na podłączenie dysku twardego czy też pendrive i zrobienie kopii zapasowej?

Odpowiedzi pozostawiam Tobie. Dodam, że profesjonalne odzyskiwanie danych to koszt rzędu 1200zł 🙂

Jeśli chcesz się dowiedzieć JAK szybko zeskanować dysk twardy na obecność bad sectorów, gdzie kupić tani zewnętrzny dysk twardy czy pendrive odezwij się do mnie tutaj: https://www.facebook.com/radek.rzazewski

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.