Backup – kopie zapasowe… (część 2)

backup1Ostatnia część 1 pt Backup – kopie zapasowe… (część 1) mówiła o zaletach wykonywania kopii bezpieczeństwa.

Dzisiejszy artykuł (część 2) przedstawi dwa warianty wykonywania backupów. W pierwszym z nich będzie mieściła się liczna grupa użytkowników, którzy komputer wykorzystują wyłącznie w celach biurowych (pisanie dokumentów, sprawdzanie poczty i przeglądanie Internetu). Druga grupa to użytkownicy domowi – na swoich dyskach twardych pojawiają się nie tylko dokumenty, ale i zdjęcia oraz muzyka i filmy.

W obu przypadkach grupy użytkowników mogą się czasami pokrywać. Jednak najważniejsza jest ilość (rozmiar) danych jaka znajduje się na dysku użytkownika.

Jak sprawdzić ile zajmują moje dane na dysku twardym?
Odp: (Windows XP) Kliknij dwa razy na Dysk lokalny C w Mój komputer, następnie Documents and settings, potem wejdź w nazwę swojego profilu/użytkownika i na końcu prawym przyciskiem myszy sprawdź Właściwości (Rozmiar) katalogów:
Pulpit
Moje dokumenty
Moje obrazy
Odp: (Windows 7) Kliknij Start -> Komputer -> Dysk lokalny C: -> Użytkownicy -> Nazwa swojego profilu/użytkownika należy sprawdzić katalogi Pulpit, Moje dokumenty, Moja muzyka, Moje obrazy, Pobrane, Kontakty

Pierwszy wariant: Komputer biurowy
Grupa ludzi korzystająca z komputera wyłącznie w celach biurowych – przeglądanie poczty, dokumenty (pisanie/czytanie), sprawdzanie internetu oraz własne aplikacje (np księgowe).
Przypuszczam, że grupa ta będzie miała mało danych więc pendrirve Kingston 16GB za 40zł spokojnie wystarczy do wykonywania jednej kopii bezpieczeństwa i nadpisywania jej kolejną (nowszą).

Drugi wariant: Komputer domowy
Większość z nas posiada swoje (i rodzinne) zdjęcia na dysku twardym, muzykę, filmy (te ściągnięte i te nagrane za pomocą kamery). Tutaj już zwykły pendrive nie wystarczy. Polecam w takim razie (w zależności od pojemności danych) dysk zewnętrzny Seagate SATA 500GB za 250zł. Taki dysk z powodzeniem podepniemy pod port USB (tj. pendrive lub telefon) i zgramy nasze dane z dysku lokalnego na zewnętrzny. Być może uda się zrobić kilka takich kopii (z różnymi datami ich wykonania).

Podstawowe błędy, które wykonuje się przy tworzeniu backupów:
– tworzenie kopi bezpieczeństwa na tym samym dysku twardym — jeśli dysk “padnie” to stracimy także nasze kopie bezpieczeństwa

Pomoce przy wykonywaniu kopii bezpieczeństwa:
1. dane z dysku lokalnego na drugi dysk kopiuj za pomocą oprogramowania Total Commander. Pozwoli on na dokładniejsze skopiowanie Twoich danych.
2. do wykonania automatycznych kopii wykorzystaj oprogramowanie Cobian Backup 11 (Gravity). Nie dość, że za pomocą tego oprogramowania zaplanujesz automatyczną kopię Twoich danych to i wyręczy on Ciebie żebyś już nigdy nie musiał pamiętać o wykonywaniu backupów.

Mam nadzieję, że skorzystałeś z tej porady. Jeśli czegoś nie wiesz to zadawaj pytania w komentarzach pod spodem.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł “Polub go” i udostępnij informując swoich przyjaciół i znajomych.

Pamiętaj – ceny wykonania backupu danych wahają się (w Serwisach Komputerowych) w zależności od miejscowości od 50zł do 150zł. Ten artykuł jest za free. “Polub go” i zaoszczędź sam oraz pozwól żeby zaoszczędzili Twoi przyjaciele i znajomi 🙂